Dlaczego warto ćwiczyć na orbitreku?

Orbitrek, nazywany także trenażerem eliptycznym, to stacjonarne urządzenie służące do treningu typu cardio. W zależności od preferencji użytkownika umożliwia on trening o różnorodnej intensywności – od bardzo wysokiej po niską. Ćwiczenia nie powodują dużego nacisku na stawy, dlatego też urządzenie to jest polecane osobom posiadającym różnego rodzaju urazy uniemożliwiające podjęcie innej aktywności.

Historia urządzenia

Pierwsze wzmianki dotyczące orbitreków pojawiły się już w 1988 roku. Wtedy to na amerykańskim Uniwersytecie Purdue powstały prace na temat tego urządzenia. W 1995 roku, działająca od 1980 roku firma Precor wprowadziła na rynek pierwsze orbitreki. Opatentowany przez markę mechanizm łączący tylne koło zamachowe z przednim pedałem nożnym stworzył charakterystyczny dla urządzenia płynny, eliptyczny ruch.

Rodzaje orbitreków

Orbitrek mechaniczny – najstarszy typ urządzenia, jego siła oporu regulowana jest manualnie za pomocą pokrętła

Orbitrek magnetyczny – tego typu urządzenie posiada magnesy umieszczone wokół koła zamachowego. Oddziałują one tworząc opór, a więc hamowanie orbitreka. Regulacja możliwa jest za pomocą pokrętła lub przycisków znajdujących się na elektronicznym panelu

Orbitrek elektromagnetyczny – regulację oporu zapewnia silnik elektryczny. Wbudowany komputer umożliwia ustawienie preferowanego obciążenia. Tego typu orbitreki należą do najbardziej zaawansowanych, a do ich funkcji należy np. możliwość utworzenia własnego trybu ćwiczeń

 

Zalety ćwiczenia na orbitreku

Podczas treningu na tym urządzeniu stawy oraz ścięgna obciążone są w minimalnym stopniu. Dzieje się tak dlatego, że stopa osoby ćwiczącej ułożona jest w pozycji całkowicie przylegającej do podłoża. Orbitrek oprócz treningu cardio umożliwia wykonywanie interwałów – wystarczy przeplatać intensywność ćwiczeń od wysokiej do niskiej. Ponadto, podczas godziny mocnego treningu można spalić aż 800kcal, co czyni go świetnym rozwiązaniem dla osób dążących do utraty wagi.

Orbitrek to jedno z najpopularniejszych urządzeń na każdej siłowni. Przy większej ilości wolnej przestrzeni świetnie sprawdzi się również w treningu domowym. Dzięki możliwości dostosowania tempa ćwiczeń i minimalnemu naciskowi na stawy, mogą na nim trenować również osoby starsze. Tak jak każdą aktywność fizyczną, ćwiczenia na orbitreku powinna poprzedzać rozgrzewka. Wprowadzenie tego urządzenia do planu treningowego gwarantuje świetne efekty!

Orbitrek – idealny sprzęt do redukcji tkanki tłuszczowej

Orbitrek należy do jednych z najpopularniejszych sprzętów, jakie spotkać możemy w klubach fitness i siłowniach. Nie każdy jednak zdaję sobie sprawę, że orbitrek (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-Cardio_Orbitreki-1026.html) będzie świetnym urozmaiceniem treningu domowego – wystarczy jedynie odrobina miejsca np. przed telewizorem, a zbędny tłuszcz i kalorie zniknął same – tak jak kolejny odcinek ulubionego serialu.

Na czym polega fenomen orbitreka?

Przede wszystkim trening na orbitreku jest dziecinnie prosty – nie potrzebujesz specjalnych umiejętności ani obecności trenera personalnego, aby w łatwy i przyjemny sposób zrzucić kilka kilogramów. Sama aktywność mimo swojej umiarkowanej intensywności świetnie wpływa na kondycje i wyszczuplenie szczególnie dolnych partii ciała, takich jak uda czy pośladki. Warto również wspomnieć o korzystnym wpływie treningu z orbitrekiem na nasze zdrowie – ćwiczenia typu cardio mają wręcz zbawienny wpływ na nasz układ krążenia. Sprzęt ten jest zatem szczególnie polecany osobom zagrożonym miażdżycą czy nadciśnieniem, a nawet… osobom starszym!

Jak ćwiczyć, aby jak najszybciej ujrzeć efekty?

Podstawą każdego treningu jest systematyczność – to właśnie regularność bodźców daję mięśniom impuls do wzrostu i działania oraz pozwala na stałe pozbyć się zalegającej tkanki tłuszczowej. Nie należy zapomnieć również o odpowiedniej rozgrzewce przed każdą sesją, co uchroni nasz organizm przed kontuzjami, oraz regeneracji mięśni, co zapobiegnie ich przetrenowaniu. Optymalna ilość to 3 – 6 treningów tygodniowo ( w zależnośći od naszego stopnia zaawansowania) trwających ok 20 do 60 minut. Nie należy również zapominać o odpowiednim nawodnieniu – ok 2 litrów wody dziennie i zachowaniu ujemnego bilansu kalorycznego, który pozwoli nam na stopniową utratę wagi.

Wariacje na temat treningu z orbitrekiem

A co, jeżeli po paru miesiącach zwykła jazda nie robi na mnie już żadnego wrażenia? Świetnym urozmaiceniem treningu są zmiany tempa i intensywności wykonywanych ćwiczeń! Co powiesz na 30 sekund sprintu i kolejne 30 powolnej jazdy? Możliwości treningu z orbitrekiem są nieograniczone – tak jak nieograniczone są twoje możliwości.

Możesz również traktować orbitrek jako jedynie część treningu ogólnorozwojowego – relaks lub dodatkowe spalone kalorie po kilku seriach klasycznych przysiadów czy pompek. Taki trening będzie idealnym rozwiązaniem dla osób wysoko lub średniozaawansowanych, które chcą pobudzić do rozwoju całe ciało lub polepszyć swoją kondycję np. przed ważnym meczem piłkarskim lub nawet triatlonem czy maratonem.

Orbitrek – najlepszy przyjaciel na diecie redukcyjnej

Aktywność fizyczna, zmiana nawyków żywieniowych i gubienie zbędnych kilogramów to dość ciężkie tematy, ponieważ składa się na nie ogrom wiedzy. Dieta to tak naprawdę klucz do sukcesu, ale treningi nie pozostają bez znaczenia, dlatego warto wiedzieć, jaki sprzęt będzie najlepszy – warty uwagi jest przede wszystkim orbitrek.

Co zyskujemy dzięki orbitrekowi?

Na orbitreku możemy wykonywać masę ćwiczeń, które nie będą ukierunkowane wyłącznie na spalanie kalorii, ale także na wzmocnienie różnych partii mięśniowych. Jak powszechnie wiadomo, jeśli chcemy schudnąć, wówczas musimy jeść mniej, niż nasz organizm potrzebuje. Oznacza to, że mamy pozostawać w deficycie kalorycznym, który wypracować możemy nie tylko poprzez spożywanie mniejszych ilości jedzenia, ale również przez odpowiedni trening.

Najpopularniejszy na odchudzanie jest trening cardio, jednak największe i najszybsze efekty przynosi aktywność interwałowa. Pierwszy z nich polega na ćwiczeniu w umiarkowanym tempie przez około 40-60 minut. Z kolei trening interwałowy bazuje na przeplataniu ćwiczeń umiarkowanych z ruchami o bardzo wysokiej intensywności – może on trwać nawet 10-15 minut, ponieważ ogromną ilość kalorii spalamy po wykonaniu takiego treningu. Orbitrek sprawdzi się zarówno w jednym, jak i drugim rodzaju treningu.

Orbitrek (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-Cardio_Orbitreki-1026.html) możemy regulować według własnych upodobań i dzięki temu skupiać się na innych partiach mięśniowych. Przykładowo, jeśli znacznie zwiększymy nachylenie przy zachowaniu dość niskiego ciężaru, wówczas świetnie wysmuklimy nogi oraz ujędrnimy pośladki. Na orbitreku pracują nie tylko dolne części ciała, musimy zachowywać prawidłową postawę, więc ciągle spinane są mięśnie brzucha, a dodatkowo możemy dołączyć do pracy ręce.

Dlaczego akurat orbitrek?

Jest to urządzenie, na którym możemy spalić naprawdę ogromną ilość kalorii w stosunkowo krótkim czasie, więc trening staje się niezwykle efektywny. Co więcej, większość orbitreków posiada urządzenia do pomiaru tętna, które jest bardzo ważne, gdy wykonujemy trening tlenowy. Orbitrek to również wygoda, możemy postawić go nawet w salonie i ćwiczyć podczas oglądania ulubionego serialu lub czytania książki. Wiele orbitreków umożliwia nam wybranie gotowej formy treningu – w tym momencie nie musimy niczego ustawiać, gdyż maszyna sama zmienia nachylenie oraz ciężar.

Treningi na orbitreku pomogą dotrzeć do wyznaczonego celu sylwetkowego, a przy okazji polepszą kondycję i ogólną wytrzymałość. Treningi tlenowe pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie oraz pomagają redukować stres, co przekłada się na lepszą jakość życia.